tirsdag, september 12, 2006

Nordmarka


I går var jeg på tur i Nordmarka. På Frognerseter stasjon klokken ti på ett møtte jeg Elisabeth som jeg har gått på barne- og ungdomsskole og kajakk med. Turen gikk til Nordmarkskapellet, Studenthytta, Ullernseteren og endte på Sognsvann stasjon. Nordmarkskapellet var stengt, men det så ganske koselig ut. På vei til Studenthytta hadde vi noen stopp hvor vi plukket blåbær. Da vi hadde kommet frem til Studenthytta var det frem med primusen og pannekakerøren. Vi spiste oss mette på deilige pannekaker med blåbær og sukker på. Det er noe av det beste jeg har spist siden jeg kom til Oslo. Under måltidet hadde vi selskap av en svart gris. Lurer veldig på hva den gjorde oppå fjellet. Var nok en tam gris for den var ikke akkurat redd for mennesker - den tigget faktisk mat (uten å få noe..). Som dessert spiste vi kvikk lunch.

Videre gikk vi først på en vei før vi kom til et veiskille der vi kunne gå over på en sti. 5 km til Ullernseteren og 9 km til Sognsvann. Ettersom både Elisabeth og jeg liker stier best, tråkket vi ut i stien. Det var riktignok ikke merket som sti, men som skiløype. Etter en stund fant vi ut at det kanskje ikke var det lureste vi hadde gjort. Stien gikk nemlig gjennom en myr og vi ble temmelig våt på beina. Omsider kom vi frem til en ny grusvei, men uten veimerking. Vi måtte fortsette litt fremover på skiløypen for å finne ut hvilke retning som pekte til Ullernseteren. 3 km til høyre. Så vi gikk tilbake til grusveien og tok den veien. Ca to km senere kom vi til et nytt veiksilt hvor det sto Ullernseteren 5 km i motsatt retning. Så da måtte vi snu og gå i en evighet. Men vi kom frem til Ullernseteren!

Elisabeth og jeg hadde bestemt oss for å gå til Sognsvann, men uansett hvor vi befant oss, om det var på studenthytten, der vi gikk feil eller på Ullernseteren, så var veien kortere til Frognerseteren. Men vi hadde altså bestemt oss. 6,5 km til Sognsvann fra Ullernseteren. Og har man bestemt seg, så har man det. Så vi trasket i vei. Og begynte etterhvert å bli en liten smule sliten i beina, men humøret var ihvertfall på topp. Klokken to min på syv ankom vi Sognsvann Stasjon. Seks timers gåtur, og mellom 20 og 25 km. Det var nok for meg som ikke har gått så mye på fjellet i det siste. Men det var deilig også!

I dag har jeg vært på hybelen til Elisabeth og spist wok og sjokoladekake og sett på 71* nord og dokumentar om 11. september 2001.

(Jeg klarer ikke å legge bilder inn på dataen fra kameraet, så det blir gamle bilder i postene nå...)

Ingen kommentarer: