søndag, mars 18, 2007

Haugastøl

I helgen for en uke siden var jeg for første gang på 17 år på hyttetur til Haugastøl. Familien kjøpte nemlig hytte der i julen. Hadde store planer om å gå langt (og sakte) på ski, men det var så dårlig vær at planene ikke var helt gjennomførbare.. Første dagen gikk mamma og jeg i ca 10-15 min før vi skjønte at det ikke nyttet. Vi så absolutt ingenting for snøen blåste så fælt, så da tok vi fjellregel 8 i bruk: "vend i tide - det er ingen skam å snu". I tilfelle folk ikke har pugget reglene på speideren, så legger jeg dem ut her..

1.Legg ikke ut langtur uten trening.

2. Meld fra hvor du går!

3. Vis respekt for været og værmeldingene.

4. Lytt til erfarne fjellfolk.

5. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ta alltid med ryggsekk og det utstyr fjellet krever. På lengre turer: Ta alltid med deg spade!

6. Husk kart og kompass!

7. Gå ikke alene.

8. Vend i tide, det er ingen skam å snu.

9. Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig.

10. Kast ikke avfall i naturen.


Dag nr to var det litt bedre vær og vi skulle egentlig på skitur, men så lakk taket i hytten fordi det visst er noe galt med isolasjonen eller noe, så da måtte hele familien opp på taket for å hakke og spa vekk all snø og is som lå på taket. Der gikk den skituren.. Ble tid til en liten 1-timers tur etterpå før vi spiste middag og tok toget hjem.

Var en veldig hyggelig tur med mamma, pappa og Eirik, og med sistnevnte spilte jeg masse slagskip, et undervurdert spill som jeg ikke har spilt på mange år.

2 kommentarer:

IngRid sa...

hva med litt bilder..?

Kari Zakariassen sa...

Hva med at kameraet mitt er ødelagt. Det klikket i Kina, og så måtte jeg betale 450 kr for å få vite at det ikke kunne bli fikset. Hva er det for en deal spør bare jeg... Men jeg skal vurdere å kjøpe meg et nytt..hehe.. :-)